|
| Antioksidanlar |
Antioksidanlara verilen önem genel sağlığa olumlu
katkıları nedeniyle giderek artıyor. Son dönemin en popüler
takviyelerinden olan antioksidanlar, genel yaşam süresini
uzatan, kanser, kalp hastalıkları gibi hastalıklara yakalanma
riskini azaltan ve yaşlanmanın etkilerini geciktiren etkileriyle
biliniyor.
Hava ve su kirliliği, hazır yiyecekler, yaşam
tarzı, stres gibi etkenler sürekli olarak sağlık
üzerine tehdit oluşturuyorlar. Bu etkenler sonucunda normal
metabolizma faaliyetlerinin yanı sıra serbest radikaller
oluşur. Serbest radikaller, hücre içinde yapıları bozan,
DNA zararına ve hücredeki biyokimyasal bileşiklerde bozulmalara
yol açan maddelerdir. Bilim adamları bu bozulmaların kanser,
kalp hastalıkları, akciğer hastalıkları ve katarakta yol açan en
önemli faktörler olduğunu düşünüyorlar.
Özellikle sigara tiryakileri tehlike altında. Sigara
dumanındaki serbest radikaller, vücudun
antioksidan savunma sistemini çok yıpratırlar. Çeşitli
çalışmalarda sigara tiryakilerinde antioksidan etkili vitamin
ve mineral seviyelerinde önemli azalmalar olduğu bulundu.
Bunun yanında sigara içmese de içilen bir ortamda bulunan “pasif
içicilerde” de benzer azalmalar olduğu ortaya çıktı.
Serbest radikallere karşı etkin koruma sağlayabilecek
takviyeler antioksidanlardır.
Antioksidan etkileri en yüksek olan maddeler; Vitamin A,
C, E, selenyum, pycnogenol gibi
maddelerdir. UCLA School of Public Health’den Dr. James Enstrom’
e göre düzenli Vitamin C alımı yaşam süresini uzatıyor.
Enstrom’ün çalışmasının sonuçlarına göre günde en az 300 mg
vitamin C alımı yaşam süresini 6 yıl uzatabiliyor.
Vitamin E ile ilgili çalışmaların sonuçları daha da
etkileyici. Harvard Üniversitesinde yürütülen bir çalışma 87.245
kadın üzerinde vitamin E etkisini araştırdı ve 2 yıllık bir
süreçte düzenli vitamin E alımının kalp krizi riskini %46
düşürdüğü bulundu. Erkekler üzerinde (51.529 kişi) yapılan
benzer bir başka çalışmada ise kalp krizi riskinin %37
azaldığı bulundu. Her iki çalışmada da günlük vitamin E
alımı en az 100 IU olduğunda pozitif sonuçlar elde edildiği
belirtildi.
Antioksidanların özellikle ileri yaşlarda sağlığa çok
daha yararlı olduğu biliniyor.
İtalya’da 70-99 yaş arası
sağlıklı bireylerde yapılan ölçümlerde plazma vitamin C ve E
düzeyleri aynı yaşlardaki sağlıksız bireylerden daha yüksek
bulundu.
Antioksidanların ilerleyen yaşlarda vücudun
savunma mekanizmasını güçlendirdiği, yaşlanmaya bağlı sağlık
sorunlarından koruma sağladığı ve bunun yanında cildi ve saçları
da beslediği yapılan araştırmalarla ortaya çıkıyor.
|
|
|
|